NORDIC WALKING

Nordic Walking als sport vindt zijn oorsprong in Finland. Hier wordt sinds het begin van de twintigste eeuw gedurende de zomer het 'lopen met stokken' als trainingsvorm voor het langlaufen gebruikt. Als we verder de geschiedenis induiken, zien we in de oudheid de herders en pelgrims al met één of twee stokken lopen op moeilijk begaanbaar terrein. Zij gebruikten de stokken toen weliswaar niet voor de conditie, maar eerder voor de stabiliteit.

Het succes van Nordic Walking is wellicht te danken aan het feit dat de sport voor iedereen geschikt is. Het is een veilige en plezierige sport, waarbij jong én oud op een gemakkelijke en leuke manier kan genieten van een gezonde en actieve levensstijl. Doordat je tijdens het lopen minder snel in de gaten hebt dat je intensief aan het sporten bent (zowel mentaal als fysiek), werkt Nordic Walking voor veel mensen verslavend. Mede daardoor ontstaan er groepen Nordic Walkers die er regelmatig samen op uittrekken.

Doordat Nordic walking voor iedereen geschikt is, zijn ook mensen met chronische aandoeningen als artrose en fibromyalgie zeker niet uitgesloten van deelname!

Wat is Nordic Walking?

Dé trend voor de buitensporter is op dit moment Nordic Walking. Dit 'lopen met stokken' (poles) heeft naast veel Europese landen inmiddels ook de Verenigde Staten bereikt. Nordic Walking is een intensieve manier om je lichaam te trainen tijdens het lopen. Met de juiste techniek en goede stokken zullen je conditie en je uithoudingsvermogen met sprongen vooruit gaan. Nordic Walking heeft op zowel gezonde mensen als op mensen met chronische lichamelijke of psychische klachten positieve effecten.

Nordic Walking is wandelen gebruik makende van bepaalde beweegtechnieken met speciaal ontwikkelde "Nordic Walking stokken". Armen, boven-en onderlichaam worden effectiever en intensiever getraind dan bij gewoon wandelen. Ongeveer 90% van alle spieren wordt actief ingezet tijdens Nordic Walking.(Bij wandelen bedraagt dit 60% van alle spieren).

Hoe intensief je traint bij Nordic Walking bepaalt de sporter zelf. Dit maakt dat de instapdrempel voor die mensen die graag zouden starten met sporten laag is en dat ervaren sporters een intensieve Nordic Walking work-out zullen benutten ter ondersteuning van hun andere sportactiviteiten.

Pluspunten vanNordic Walking:
- een perfecte work-out voor het totale lichaam
- tijdens elke work-out worden uithouding, coördinatie, kracht en flexibiliteit getraind. De intensiteit kan iedereen voor zichzelf bepalen.
- ideaal als vetverbrander
- betere bloedcirculatie
- door gebruik te maken van de stokken worden de gewrichten minder belast dan bij wandelen/joggen (-30%)
- hoeveelheid stresshormonen nemen af
- immuunsysteem wordt versterkt
- training in de buitenlucht, de natuur, in groep of individueel, lente, zomer, herfst en winter
- verbetert uw houding en stimuleert actief voetwerk

PROEFLESSEN EN CURSUSSEN ROND WOLVEGA (Steggerda)

PROEFLES - 90 minuten
Tijdens deze les krijgt u een algemeen overzicht van de techniek.
€ 10,00 per persoon, inclusief het gebruik van de stokken.

TECHNIEKCURSUSSEN - 6 x 90 minuten
Tijdens de TECHNIEKCURSUS leert u de basistechnieken in 6 lessen van 90 minuten. Deze lessen zijn leuke work-outs waarin alle aspecten van uw fysieke conditie worden gestimuleerd en waarin u stapsgewijze meer bedrevenheid krijgt in de Nordic Walking techniek.
Kostprijs per persoon voor 6 lessen 70,00 euro per persoon (gebruik stokken inbegrepen).

VERVOLG TRAININGSGROEP - 1,5 uur per keer
Iedere 1e zaterdag van de maand van 9.30 - 11.00 uur kunt u deelnemen aan de trainingsgroep. Deze groep is toegankelijk als u de basiscursus heeft gevolgd. U neemt deel op basis van een strippenkaart voor 5 of 10 x. Deze kost respectievelijk € 40,00 en € 70,00.

De cursussen worden gegeven in Steggerda. Startplaats is Nieuwe Bovenweg 10. Ik geef ook cursussen op lokatie. Informeert u bij mij naar de mogelijkheden.